För a

Program och aktiviteter, arkiv

2012 Vandring i Jonsered

Etnologiska föreningen i Västsverige inbjuder till

Vandring i brukssamhället Jonsered

lördagen den 21 april 2012 – kl 12.00

Ann Lindholm visar upp en del av det som Vision Jonsered har åstadkommit. Vi besöker det nyaArbetarmuseet, som ska återspegla ett hem i Jonsered under 1840-talet, fiskebryggan,herrgårds-trädgården och Martinssonhuset. Den som inte vill promenera är välkommen att dricka kaffe hos hembygdsföreningen. Avslutningsvis bjuder Ann på knäckebröd, ost och vin hemma i trädgården.

Ta buss 510 kl 11.29 vid Göteborgs Centralstation, mittemot taxistationen. Stig på hållplatsen Jons väg kl 12.00.

Gå sedan ner till Porthuset, där Ann Lindholm möter upp. Den som kommer med bil kan parkera inne på industriområdet. Om någon går vilse nås Ann på tel 0700-52 86 24.

2011 Remfabriken

4/12 såldes en del av föreningens böcker till bra priser på en marknadsdag i museet Remfabriken,

Gårda.

2011 Föredrag på Humanisten

Christer Ahlberger höll föredraget På spaning efter Västerhavets kulturarv den 1/11 kl 18.00 i Lilla

hörsalen på Humanisten.

2011 Utby-dagen

Lördag 7/5

Program:

Kl 11.00, samling vid kyrkan där prästen Torgny Erling berättar om sitt liv som missionär i Etiopien. För sång och musik svarar Anna Elias.

Ca 11.45 öppnas utställningen om Utbys historia i församlingshemmet.

Ca 13.00 Vid bra väder startar en vandring från församlingshemmet till platser där gårdarna i Utby en gång fanns. Vandringen tar ca en timma.

Ny bok från Arkipelag: Utby Utbynäs En hembygdshistoria av Ninni Trossholemn och Håkan Andreasson (192 sidor, 300:-)!

2011 Föredrag på DAG

Välkommen på föredrag!

Tisdag 3/5 på dialekt-, ortnamns och- folkminnesarkivet (Vallgatan 22).

Välkommen att mingla från 17.00, vi bjuder på lite tilltugg, föredraget börjar ca 18.00.

Johan Fredrik Höckert: en resa och en målning

Höckert företog en resa norrut i landet 1850. Hem från resan hade han med sig skisser som resulterade i flera målningar som Scen från Lappmarken, Interiör av en fiskarstuga i Lappland, Brudfärd på Hornavan, Begravning i Lappland och Gudstjänst i Lövmokks fjällkapell.

Föredraget kommer att röra Gudstjänst i Lövmokks fjällkapell. Målning gavs i samtida press epitet som mästerverk och storslagen. Det var med den tavlan han fick sitt genombrott. Han erhöll en guldmedalj och tavlan köptes av kejsaren Napoleon den III.

Varför hyllades målningen? Vad kan målningens narrativ berätta om synen på samerna?

Lennart Pettersson är verksam som lektor i konst- och bildvetenskap vid Göteborgs universitet och har ägnat sig åt forskning rörande bland annat konstnärligt föreningsväsende och visualisering av det nordliga rummet.

2011 Sjöfartsmuseet

Etnologiska föreningen i Västsverige inbjuder till guidad tur på Sjöfartsmuseet! Museet har en ny basutställning: Stad längs vattnet. Den nya kulsuthistoriska utställningen rör sig från globala hamnsystem till den lokala kajkanten. Vi träffas 6/4, kl. 17.15 på museet. Kom i tid! Begränsat antal platser. Ingen avgift.

2010 Etnologiska föreningen

Våren 2010
Här kommer information om de programpunkter som hittills är klara under våren 2010.

Torsdagen 11 mars kl 16.00 är det årsmöte i Etnologiska föreningen i Västsverige.

Tisdagen 23 mars kl 14.00 är det studiebesök på Britanniafabriken i Stenkullen. Det är ett samarbete med Industrihistoria i Väst. Plats: Hilleforsvägen 2, intill Stenkullen station. Tåg avgår från Gbg central 13.17.
Ingen avgift.

Onsdag 7 april kl 18.00 är det föredrag och bildspel med Juri Kiviloo som berättar om Keiller-sagan. En resa i tiden från Jonsered till Arendal.
Plats: Smedjan, Lundbystrand, Anders Carlssons gata 1.
Färja går från Rosenlund till Lindholmspiren var 10:e minut. T.ex. 17.43. Ingen avgift.

Mingel och föreläsning 5 maj!

Besök och föredrag på Dialekt-, ortnamns- och folkminnesarkivet onsdagen den 5:e maj.
Från kl 17.00 mingel, bokförsäljning och rundvandring i lokalerna.
Kl 18.00 berättar Fredrik Skott om arkivets historia, politik och folkminnesinsamling utifrån sin avhandling Folkets minnen. Traditionsinsamling i idé och praktik 1919-1964.
Vallgatan 22, vån 3.

Igår hade vi en trevlig kväll på DAG!

Arkivchef Annika Nordström visade arkivet.

Fredrik Skott höll en föreläning kring arkivets historia och Lina midholm berättade om arkivets insamlingsarbete.

Onsdagen den 26/5 är vi välkomna på en rundtur på Allégården. Visningen börjar 13.00 men de som vill träffas 12.00 och äter en lätt lunch tillsammans på cafét i huset. Lunchen kostar 45:-.

För karta och infomation om Allégården:
www.allegarden-goteborg.se

2009 Etnologin vid Gbg univ. 40 år!

Här kommer programmet!

Fre 4/12 kl. 14.00-17.30 sal Vasa B

Vera Sandbergs allé 8 (gamla Vasa sjukhus)

Med utgångspunkt från frågeställningen:

Hur upplevde jag etnologin och vad har den satt för spår

berättar tretton etnologer om minnen och nutida engagemang

14.00 Välkomna - Kerstin Gunnemark

14.05 Grund och forskarutbildning startar – Sven B Ek

14.30 DAG o ämnet vid Gbgs högskola – Annika Nordström och Fredrik Skott

14.45 Administration och service – Berith Jakobsson

15.00 Samverkan – Birgitta Skarin Frykman

15.15 Alltinget – Mats Nilsson

15.30 Kaffepaus, Utställning, bildspel och bokbord i Vindruvskorridoren o sal 2243

16.00 Etnicitet – Magnus Berg

16.15 Kultur och hälsa – Margaretha Herrman

16.30 Konsumtionsvetenskap – Magdalena Petersson McIntyre

16.45 Landskapsforskning – Katarina Saltzman

17.00 Stadslivsforskning – Lisa Wiklund

17.15 Våra liv – Kerstin Gunnemark

2009 Blandade punkter

Torsdagen den 5 november 2009 kl 18.30
Gudrun Nyberg talar om sin bok Dr Carlander i praktiken
som är en fristående fortsättning på hennes tidigare bok
Doktor Carlanders Göteborg.

Tack vare doktor Carlanders utförliga läkarjournaler ger böckerna en mycket intressant skildring av livet i Göteborg kring sekelskiftet 1800. Utifrån tusentals journaler och med ett rikt bildmaterial berättar Gudrun Nyberg om hans arbete, syn på sjukdomar och behandlingsmöjligheter innan industrialismen fart. Gudrun Nyberg är läkare och professor vid Sahlgrenska Akademin.

Lokal: Gamla hovrätten (nuvarande Arkeologen) – strax söder om Artisten, Olof Wijksgatan 6.
Närmaste hållplats: Korsvägen (spårvagnslinje 2, 4, 5, 6 eller 8).
Ingen avgift. Ingen anmälan.

Fredag 27 november 2009
Bussresa till sulfatfabriken Södra Cell Värö och sågverket Södra Timber Värö, som ligger på Väröhalvön i Varbergs kommun, ca 6 mil söder om Göteborg. Massafabriken byggdes 1972, nära de västsvenska skogarna och utskeppningshamnar.

Bussen avgår: kl 08.30 vid Excersishuset på Heden i Göteborg
Hemkomst: ca kl 16.30
Avgift: 200 kr

Mats Nilsson: Dans – polska på svenska. Pris: 100 kr. Medlemspris: 70 kr. Utkommer under oktober 2009.

Dans – polska på svenska handlar om en för många svenskar helt okänd och en för andra exotisk och udda subkultur. Tusentals svenskar, inte minst ungdomar mellan 16 och 25 år, dansar nätterna igenom på danshus och festivaler det de själva beskriver som en sensuell pardans till sugande tretaktsmusik. Polska har sina historiska rötter bakåt till 1600-talet men dansas idag utifrån vår tids förutsättningar och är en högst levande tradition i Sverige.

Mats Nilsson är dansetnolog, lärare och forskare vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet. Han har tidigare skrivit böckerna Dans – från långdans till bugg (1990) och Dans – kontinuitet i förändring (1998).

Ninni Trossholmen: Norra Älvstranden – en vandring från dåtid till nutid. Pris: 150 kr. Medlemspris: 120 kr. Utkommer under oktober 2009.

Norra Älvstranden – en vandring från dåtid till nutid bygger i stora stycken på elevuppsatser framtagna vid Etnologiska institutionen och skildrar folklivet i stadsdelen Lundby innan konceptet Norra Älvstranden introducerades och den nya stadsdelen växte fram.

Ninni Trossholmen är etnolog, lärare och forskare vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet. Hon har tidigare skrivit böckerna Ett aktivt liv – kvinnliga pensionärer berättar (1999) och Tid till eftertanke – kvinnligt pensionärsliv ur ett klass- och livsloppsperspektiv (2000).

2009 Programpunkter

Programpunkter hösten 2009 28/9

Arbetet med att sammanställa programpunkter för hösten pågår för fullt. Några punkter är klara, andra letar vi datum till.

Torsdag 22/10 blir det en bussutflykt i samarbete med Hembygdförbundet till Norra älvstranden. 10 platser finns reserverade för medlemmar i Västsvenska etnologiska föreningen. Kostnad för utflykten är 150 kronor. Med som guide på resan är bl.a. Ninni Trossholmen.
.

Fredag 4/12 uppmärksammas att etnologiska institutionen i Göteborg funnits i 40 år. Det kommer att bli en "nummerrevy" där etnologer talar kring de gångna 40 åren och om framtiden. Programmet är inte helt klart, men skriv in datumet i kalendern och vi återkommer med mer detaljer.

Lördag 19/12 arrangeras en exkursionen av Västsvenska kursen vid Inst. för Historiska studier. Reseledare är Adam von Scheele och Lars G Strömberg. Buss avgår från Calandersplatsen kl 08.00. Vi beräknar att vara tillbaka på samma plats kl 16.00. Pris är 50:-/person (betalas vid avfärd). Resan går till Kungälv och Ytterby. Resan fortsätter därefter mot Uddevalla Museum. Anmälan till:
adam.von.scheele@history.gu.se

Fler programpunkter kommer att tillkomma!

2009 Föreläsning med Björn Ohlsson

2009 8/4

Etnologiska föreningen i Västsverigeinbjuder till föreläsning med Björn Ohlsson
Långt yrkesliv som bilindustriarbetare på Volvo
Tisdagen den 21 april kl. 18 00
Plats: Viktor Rydbergsrummet, Studenternas Hus, Götabergsgatan 17

Välkomstsidan»

Böcker»

Här kan du hitta bokutbudet och beställa böcker.

Om föreningen»

Programpunkter»

Kontakta föreningen»

Etnologiska föreningen

c/o Ninni Trossholmen

Rördammsvägen 1

SE-475 32 Öckerö

e-post:  info@etnologiskaforeningen.se

Tel: 031 967295 (Ninni Trossholmen)

Mobil: 0762 313125 (Ninni Trossholmen)

2009 Styrelsemöte 10/3

10/3 Styrelsemöte, igen!

Det finns en aning vår i luften, även etnologiska föreningen känner vårkänslor! Idag hade vi styrelsemöte igen. Det känns bra att vi träffas ofta och diskuterar idéer.
Det finns ännu inga programpunkter spikade, men vi jobbar på det.

2009 Flytt och styrelsemöte

18/2 2009 Styrelsemöte

Idag har etnologiska föreningen haft sitt första styrelsemöte i de nya lokalerna.
Det känns som en nystart och det kom fram flera intressanta förslag på hur vi ska gå vidare, både när det gäller bokutgivning och aktiviteter.
Lämna gärna förslag på programpunkter! Vad skulle du vilja att föreningen hade för aktiviteter?

15/2 2009 Flytt

Igår var vi flera stora och starka män som bar bokkartonger och möbler hela dagen! Nu har etnologiska föreningen flyttat in i Studenternas hus. Det är trevliga lokaler så det blir nog bra. Dock är det en hel del tekniska saker som måste ordnas. Inget bredband, ingen skrivare är inkopplad och annat. Men det ger sig nog.

Ny postadress för Etnologiska föreningen:
Studenternas hus
Götabergsgatan 17

2009 Björn Ohlsson

20/1 2009

På fredag disputerar Björn Ohlsson på avhandlingen Vi som stannade på Volvo - En etnologisk studie om äldre bilindustriarbetares arbetsliv och framtidsplaner. Disputationen äger rum i Universitetets huvudbyggnad, Vasaplatsen, sal 10. Kl 13.00 börjar det.

Avhandlingen skildrar sexton äldre arbetares arbetsliv på Volvo Torslandaverken i Göteborg. De ser tillbaka på de decennier som gått och beskriver hur de har upplevt olika händelser och förändringar, som införande av lean production, automatiseringar av arbetsuppgifter och att Ford tog över ägandet. Det talas allt mer om att vi måste arbeta högre upp i åldrarna om vi skall kunna klara välfärden i framtiden. Frågan är om det är möjligt – och om det är önskvärt – att arbeta till 65 år eller längre, för människor som har haft ett långt och fysiskt krävande arbetsliv. Studiens syfte är att undersöka hur arbetet och åldrandet har påverkat arbetarna och deras framtida möjligheter i arbetslivet, samt vilken betydelse klasstillhörighet, kön och etnicitet har haft för erfarenheterna och inflytandet på arbetsplatsen. Genom att närgånget återge arbetarnas upplevelser och åsikter vill studien skapa förståelse för hur deras erfarenheter har bidragit till att de tycker, tänker och handlar på det sätt de gör idag.

Boken är en skildring av hur en arbetarkultur har formats på en industriarbetsplats i slutet av 1900-talet. Den ger oss också en bild av hur industriarbetet och arbetslivet i stort har förändrats i Sverige under de senaste decennierna. En ökad förståelse för människors vardag och arbetsförhållanden kan förhoppningsvis ge bättre förutsättningar att skapa ett mer hållbart arbetsliv, både för dem som arbetar och för samhället i stort. Varför arbetar vi – egentligen?